E-marketing i jego narzędzia

Co to jest e-marketing?

E-marketing nazywany również marketingiem internetowym, elektronicznym, lub online marketingiem narodził się wraz z dynamicznym rozwojem Internetu na świecie. Pojęcie to można zdefiniować jako

zarządzanie i realizację działań marketingowych za pomocą mediów (narzędzi) elektronicznych, takich jak np. strony WWW, e-mail, telewizja interaktywna, oraz mediów bezprzewodowych, w połączeniu z zarządzaniem cyfrowymi danymi na temat cech i zachowań klientów oraz elektronicznym systemem zarządzania relacjami z klientami.

E-marketing może wspierać tradycyjne działania marketingowe Twojej firmy, jak również służyć do realizacji wyłącznie wirtualnych aktywności.

Podstawowe narzędzia e-marketingu.

Strona internetowa Firmy – daje łatwy dostęp do wszystkich zamieszczonych przez nią informacji i aplikacji, zawierająca także linki do danych zewnętrznych – stanowi wizytówkę firmy. Umożliwia klientom stworzenia własnego profilu/konta co zdecydowanie ułatwia składanie zamówień na usługi i produkty. Daje możliwość monitorowania etapu realizacji zamówień, reklamacji itp.

E-mail – elektroniczna wiadomość o charakterze informacyjno-promocyjnym – jest to forma marketingu bezpośredniego. Najczęściej wykorzystywana do przesyłania aktualnych informacji o promocjach, wydarzeniach, eventach, konkursach itp.

SMS / MMS – krótka wiadomość tekstowa lub graficzna, która służy to przesyłania aktualnych ofert, kodów rabatowych itp. Dzięki wykorzystaniu geolokalizacji możemy wykorzystać to narzędzie do zapraszania naszych klientów do konkretnego punktu sprzedaży jeżeli znajdą się w niedalekiej odległości od niego, lub od razu przedstawić konkretną ofertę.

Fanpage – firmowy profil do komunikacji z nabywcami, np. sympatykami danej marki czy firmy, a także pomiędzy samymi konsumentami. W  social mediach możemy  realizować kampanie promocyjne, udostępniać ciekawe materiały i treści które mogą zainteresować naszych obecnych jak i przyszłych klientów. Jest to również idealne miejsce do komunikacji z konsumentami oraz do pobudzania ich do różnego rodzaju działań, wypowiedzi, dyskusji.

Aplikacja mobilna – w tym również wszystkie powiązane technologie jak geolokalizacja, rozszerzona rzeczywistość, kody QR. Tego rodzaju technologie posiadają bardzo szerokie spektrum zastosowań. Dają możliwość dokonywania szybkich zakupów i płatności, odczytywania kodów QR, wirtualnej prezentacji produktu. Główną zaletą takich aplikacji jest stały dostęp konsumentów do przekazywanych im treści.

Blog firmowy – jest to pewien rodzaj strony internetowej, która zawiera chronologicznie uporządkowane wpisy z możliwością ich komentowania i tagowania. Taki blog może funkcjonować jako odrębny serwis, lub w ramach firmowej strony internetowej. Jest to narzędzie które pozwoli w łatwy sposób angażować konsumentów w konkursy oraz akcje specjalne, daje możliwość wymiany informacji o produkcie. W prosty sposób zaprezentujemy nową ofertę, jednocześnie poznając opinie konsumentów na jej temat.

Gry marketingowe – czyli gry reklamowe tworzone na potrzeby danej marki lub konkretnego produktu. Zapewniamy klientom rozrywkę oraz emocje przekazując jednocześnie konkretne informacje o produkcie/marce.

 

Główne zalety

Zastosowanie narzędzi e-marketingu umożliwia przedsiębiorstwu szybkie gromadzenie danych o klientach. Ich analiza pozwala rozpoznać zachowania zakupowe i konsumpcyjne nabywców, co z kolei sprzyja
projektowaniu bardziej spersonalizowanych działań marketingowych. Jest to bardzo ważne z punktu widzenia kreowania wartości dla klienta, bowiem stwarza sposobność do jej podniesienia (tj. uatrakcyjnienia w jego świadomości) ze względu na bardziej unikalne podejście nawet do pojedynczych nabywców.

Oddziaływanie na konsumentów za pomocą odpowiednio skomponowanych narzędzi e-marketingu powinno też budować pozytywne doświadczenia nabywców, dzięki czemu może wzrosnąć ich satysfakcja. Rośnie wówczas ich skłonność do utrwalaniu więzi z daną firmą, marką czy produktem