Programmatic audio – alternatywa dla radia?

Co to jest programmatic?

Najkrócej jak się da:

“programmatic to technologie oraz sposoby ich wykorzystania służące do automatyzacji sprzedaży i zakupu reklamy w internecie.”

Targetowanie – prosto do celu.

Ostatni raport KRRiT wskazuje, że ponad 70% Polaków, czyli ok. 22 mln osób, słucha codziennie radia – w domu, w samochodzie, w pracy. Jest to ogromna liczba odbiorców, którym oprócz ich ulubionej muzyki i ciekawych audycji przekazywane są również treści reklamowe. Pojawia się jednak wątpliwość o to, czy pozwala to na dotarcie do właściwych osób z odpowiednim komunikatem. Odpowiedzią na to pytanie jest programmatic audio, czyli zakup reklamy audio w czasie rzeczywistym z dodatkowymi możliwościami targetowania. W połowie marca Google do swojej platformy do zakupu programatycznego Display & Video 360 wprowadził nową formę kreacji, jaką jest spot audio. Na tę chwilę tego typu kreacje można emitować w ramach Spotify, Soundcloud czy Google Play Music (tylko w Stanach Zjednoczonych) – w modelu programmatic guaranteed lub PMP. Oprócz targetowania demograficznego platforma umożliwia targetowanie emisji po konkretnych playlistach lub rodzaju słuchanej muzyki.

Jak jest postrzegany programmatic audio?

Od niedawna możliwy jest również zakup spotów audio w ramach serwisu RMF ON – na wszystkich urządzeniach: desktop, mobile web oraz mobile app, a także w dwóch formach – jako pre-roll (spot emitowany przed włączeniem przez słuchacza streamu) i mid-roll (spot emitowany w bloku reklamowym w trakcie odtwarzania streamu). Jest to dowód na to, że wydawcy radiowi także widzą ogromny potencjał w zagospodarowaniu własnych powierzchni poprzez ten model. Choć programmatic audio jest jeszcze we wczesnej fazie rozwoju, na tę chwilę to innowacyjny dodatek do kampanii digital, który śmiało może
posłużyć jako alternatywa dla kampanii radiowych. Z roku na rok potencjał tego kanału będzie jednak wzrastał.